به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، زهرا احمدی‌پور  رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ، در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران از جمله برخی چالش‌های حوزه گردشگری به خصوص گردشگری داخلی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین علت‌های ضعف گردشگری داخلی ما این است که هنوز 31 استان ما مقصد گردشگری نشده‌اند زیرا در برخی مواقع آنقدر گردشگری خارجی ارزان است که اصلا مردم به این استان‌ها سفر نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه البته از طرفی ظرفیت تمام استان‌ها به خوبی به مردم معرفی نشده است، عنوان کرد: در بحث گردشگری داخلی به نوعی همیشه عقبگرد مردم حرکت می‌کنیم در حالی که باید تعریف بسته‌های مناسب سفر براساس ظرفیت‌های استانی و اقامتی بتوانیم استان‌های کشور را در زمینه سفرهای داخلی فعال‌تر کنیم. 

احمدی‌پور ادامه داد: در تلاشیم در نوروز امسال با ارائه پیشنهادهای متنوع‌تر برای سفر به نوعی به گردشگری داخلی رونق بیشتری بدهیم که این رونق باعث حفظ همبستگی و اشتغال بیشتر خواهد شد. 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت کشور ترکیه در هتل‌سازی ایران عنوان کرد: آنها برنامه برای ساخت 10 هتل در ایران دارند، کما اینکه بررسی تفاهمنامه این کار در حال رسیدگی است که به همراه تفاهمنامه‌ها از طرف 20 هیئت از دیگر کشورها در حال پیگیری است و مسلما زمان می‌برد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام عنوان کرد: پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای ساخت هتل در ایران بوده است که تاکنون 20 هیئت از کشورهای دنیا به ایران سفر کردند و در 3 هفته آینده نیز 4 تا 5 هیئت دیگر نیز وارد ایران می‌شود و با توجه به اینکه مشکلات تبادل ارزی از طریق بانک‌ها در حال برطرف شدن است، ما با استقبال بیشتر این هیئت‌ها مواجهیم، پیشرو در این زمینه کشور فرانسه است. 

احمدی‌پور در توضیح چگونگی حمایت سازمان میراث فرهنگی از برگزاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری که در ایران برگزار می‌شود، افزود: برای این کنوانسیون دولت تشکیلاتی ایجاد کرده است و کلا تلاش ما این است که این کنوانسیون جهانی با بهترین کیفیت در ایران برگزار شود تا راهنمایان گردشگری دنیا با رضایت خوبی سفر خود را در ایران به سرانجام برسانند.

وی درباره برخی مشکلات راهنمایان گردشگری 40 کشور دنیا که به ایران سفر کرده‌اند، افزود: معاونت مربوطه در حال بررسی و رفع این مشکلات است و تلاش ما برگزاری باکیفیت این کنوانسیون جهانی در ایران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره سرنوشت عمارت مسعودیه (خانه پسر ناصرالدین‌شاه) عنوان کرد: دادگاه این عمارت تاریخی و با ارزش تهران دهم اسفند برگزار می‌شود و امیدواریم با توجه به شرایط حقوقی که داریم بتوانیم رای مناسبی برای بازپس‌گیری این عمارت بگیریم. 

احمدی‌پور درباره تعداد پرسنل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری و مقدار اعتباری که به این سازمان تعلق می‌گیرد، توضیح داد: ما 8 هزار و 600 پرسنل داریم که برخی از آنان در حوزه‌های تخصصی خود حتی جایگاه‌های جهانی دارند و متعاقبا نیروهایی هم داریم که از تخصص پایینی برخوردار هستند که باید تحت آموزش‌های بیشتری قرار بگیرند. درباره میزان اعتباراتمان هم نیز حدود یک هزار میلیارد تومان است.

معاون رییس جمهور درباره کلیات برنامه‌های خود و مهمترین اولویتی که به رییس جمهور تعهد داده است، توضیح داد: مهمترین برنامه‌های بنده ادامه برنامه‌های دولت تدبیر و امید ولی با سرعت بیشتر در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است ولی در بحث اقتصاد مقاومتی بیشترین تعهدی که دادم این است که در فرصتی کوتاه بتوانیم با استفاده از ظرفیت صنایع دستی و گردشگری و در ادامه میراث فرهنگی اشتغال پایدار ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: تمرکز بر بوم‌گردی برای توسعه اقتصاد خانواده‌های محلی از مهم‌ترین اهدافم است زیرا باید به سمتی پیش برویم تا مهاجرت معکوس شود چون بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بین همین مهاجرین رخ می‌دهد.

احمدی‌پور درباره برخی مشکلات در حوزه گردشگران چینی به ویژه در زمینه اقامت آنها توضیح داد: در این رابطه نامه‌ای به وزیر گردشگری چین نوشتم و همینطور طی سفری که وی به ایران خواهد داشت با او در این باره صحبت خواهیم کرد. به هر حال ایران پس از برجام در حال معرفی بیشتر خود به جهان است و هم‌اکنون نیز دولت تلاش‌های بسیاری کرده است تا روادید با کشورهای دیگر را لغو کند و تسهیلات ویژه‌ای برای سفر گردشگران به ایران ارائه دهد زیرا گردشگری جزء اولویت‌های اصلی دولت است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی و استفاده از تبلیغات رسانه‌ها برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری عنوان کرد: ما تا نتوانیم ایران را به خوبی به دنیا معرفی کنیم مسلما گردشگران ورودی خارجی نیز نخواهیم داشت بنابراین یکی از اولویت‌های ما که در دیدار با رییس سازمان صداوسیما مطرح کردیم استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی برای معرفی ظرفیت‌های ایران در شبکه‌های برون‌مرزی است و به نوعی در هر برنامه‌ای بحث تبلیغات گردشگری را مطرح می‌کنیم به طوری که قرار است در پروازهای نوروز 96 تبلیغات جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران ارائه شود.

احمدی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا نوروز 96 متفاوتی داشته باشیم زیرا پرونده نوروز مجددا در یونسکو با افزایش کشورها ثبت جهانی شد و با توجه به اینکه سال 2017 نیز سال گردشگری پایدار نامگذاری شده است تمام تلاش برای برگزاری نوروز متفاوت در سال 96 خواهد شد.