به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکترمجتبی شریعتی نیاسر در روز بزرگداشت معلم در دانشگاه اصفهان با تاکید بر اهمیت رشته های علوم پایه اظهار داشت: ۷۷ در صد دانشجویان در حوزه علوم انسانی و مهندسی تحصیل می کنند و ۲۳ درصد در سایر کارگروه ها توزیع شده اند که یکی از این حوزه ها علوم پایه است و فقط ۵ درصد دانشجویان را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من علوم پایه مانند اتوبانی است که مابقی رشته ها باید در آن حرکت کنند؛ علوم پایه یکی از مهم ترین حوزه هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد وبخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه توجهی جدی به علوم پایه داشته و امیدواریم سهم علوم پایه که اکنون بین دانشجویان فقط ۵ درصد است تا پایان این برنامه به ۹ درصد برسد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به دلایل عدم ورود دانشجویان به این رشته ها تصریح کرد: باید برای این حوزه شاخص های تشویقی ایجاد کنیم تا جوانان این تصور را نداشته باشند که اگر لیسانس فیزیک بگیرند یک لیسانسه بیکار هستند، ولی اگر در رشته مهندسی مدرک بگیرند مهندس هستند و می توانند لیسانس فیزیک، ریاضی آمار و ادبیات بگیرند. باید این اثرهای روانی را بین دانشجویان با قرار دادن امتیازات، راهکار ها و فراهم کردن سازو کار ورود جوانان به این علوم افزایش دهیم.

دکترشریعتی نیاسر در خصوص روند رو به رشد پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور گفت: اوایل انقلاب حدود ۱۵۷ هزارنفر دانشجو داشتیم و امروز ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار دانشجو داریم یعنی در این مدت جمعیت دانشجویی کشور نزدیک به ۲۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۴ جمعیت دانشجویی دومیلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که در سال ۱۳۹۲ و ظرف ۸ سال به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تغییر پیدا کرد و دراین مدت حدود ۱۲۰ درصد افزایش دانشجو داشته ایم.

دکترشریعتی نیاسر گفت: تعداد موسسات مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ تقریباً ۹۲۰ آموزشگاه بود که در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۸۰۰ موسسه در کشور افزایش یافته است که این تعداد با جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان عدد بسیار بزرگی نسبت به کشورهای دیگر است. برای مثال کشور چین با جمعیت میلیاردی، کمتر از ۲۸۰۰ دانشگاه دارد.

وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم در چهار سال اخیر گفت: اکنون که چهار سال از زمان آغاز خدمت ما می گذرد راهکارهایی را برای بهبود و تصحیح وضعیت آموزش عالی کشور ارایه دادیم. به طور مثال در این مدت به هیچ وجه مجوز جدید موسسات داده نشده و دانشگاه هایی که طبق اساسنامه دارای ماموریت خاصی بودند، بر اجرای آن ماموریت ها اصرار ورزیدیم و اجازه توسعه بی رویه به آنها ندادیم.

دکترشریعتی نیاسر با اشاره به مبحث آمایش آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی یکی از بحث هایی است که در سنوات گذشته به دفعات مطرح شده، اما هیچ گاه به طور جدی روی این بحث کار نشده است و مابا تحقیقاتی که روی این طرح انجام داده ایم این طرح به صورت تکمیل شده در اسفند ماه ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که یکی از گام های تحولی در نحوه آموزش است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم مکلف به ساماندهی آموزه های مهارتی بوده و این کار از اهداف اصلی این طرح است، گفت: از دیگر اهداف این طرح می توان به سازمان دهی موسسات آموزش عالی، یکپارچه سازی نظام سنجش، مدیریت منطقه ای، سطح بندی مراکز آموزش عالی و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل اشاره کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص گام هایی که در این رابطه برداشته شده است، افزود: برای مثال طرح ریزی مدیریت منطقه ای انجام شده و آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شده و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی نیز ریخته شده است.

دکترشریعتی نیاسردر بخش دیگری از سخنان خود گفت: درسال ۱۳۸۴ حدود ۷۵ موسسه غیر انتفاعی داشتیم که در سال ۱۳۹۲ به ۳۵۰ موسسه افزایش یافت و این میزان افزایش نمی تواند منطقی باشد یعنی در این فاصله ۸ ساله به صورت میانگین هفته ای ۴ مجوز صادر شده و این خطای بزرگی است که غیرکارشناسانه صورت گرفته است.

وی در خصوص راهکارهای ارائه شده در این خصوص توسط وزارت علوم تصریح کرد: سطح بندی مراکز آموزش عالی در بخش غیر دولتی به صورت کامل انجام شده است و در بخش دولتی نیز فاز آزمایشی انجام شده و تا شهریور ماه نتایج کامل آن اعلام می شود. البته ساماندهی دانشگاه های سراسر کشور نیز طرح ریزی شده که ظرف چند ماه آینده عملی می شود.

معاون آموزشی وزیرعلوم گفت: در خصوص رفع دغدغه های انجام تحقیق و پژوهش دانشجویان و استادان نیزدر چند سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی فرصت تحقیقاتی را برای مقاطع دکترا داشته ایم. همچنین پرداخت وام ویژه برای دانشجویان دوره دکترا بود که تنظیم آئین نامه آن شش ماه طول کشید و تدوین شد نهایتاً با تنفیذ وزیر علوم اجرایی شد.

دکترشریعتی نیاسر با اشاره به لزوم کاهش رشته و گرایش هایی که غیر ضروری ایجاد شده بود، گفت: بسیاری از گرایش های ایجاد شده با اعمال نظرهای غیر کارشناسانه انجام گرفته بود که ضرورتی برای ایجاد این رشته گرایش ها نبود و ما با قاطعیت این رشته و گرایش ها را مورد برسی قرار دادیم و ۶۴ درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری از نظام آموزشی دانشگاه هاحذف شد.

وی افزود: در بخش غیر دولتی نزدیک به ۷ درصد، در بخش پیام نور نزدیک به ۲۷ درصد و در بخش دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی نزدیک به ۹۵ درصد از رشته و گرایش های غیر ضروری را حذف کردیم. البته شاید اثر این حذف ها امروز مشهود نباشد اما مطمئناً به زودی محسوس می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آنچه که در برنامه ششم توسعه آمده است تقسیم دانشگاه های کشور در سطح های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی است و دلیلی ندارد دانشگاه هایی که در سطح محلی قرار می گیرند در همه موارد ورود پیدا کنند.

وی افزود: ایجاد تحول و اعتلای آموزش عالی مشکلات خودش را دارد و کار بسیار دشواری است و مدیرانی که اهل تحول هستند باید ریسک پذیر باشند. اگر می خواهیم شاهد اعتلای آموزش عالی باشیم باید با دید جدیدی به مشکلات نگاه کنیم و این گونه نیست که برای جلوگیری از اعتراض دیگران دست به کاری نزنیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا تعدادی از موسسات را منحل کردیم که نمونه ای از آن هم در اصفهان بوده است. یک موسسه نمی تواندخارج از ضوابط آموزش عالی و بدون هماهنگی با سازمان سنجش، افراد را به عنوان دانشجو بپذیرد و هیچ مسئولی نمی تواند زمین و عرصه دولتی را با اختیار خودش به بخش خصوصی منتقل کند و این اعمال باید جایی کنترل شوند.

دکترشریعتی نیاسردر ادامه گفت: آیین نامه های درسی و بازنگری تقویم دانشگاه ها و ایجاد دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی نیز به دانشگاه ها واگذار شده است و دانشگاه های سطح ۱ و ۲ مجاز هستند بدون هماهنگی، با دانشگاه های خارجی دوره های مشترک برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح اقتصاد مقاومتی یکی از طرح های بسیار ارزشمند است که مقام معظم رهبری با درایت به موضوع ورود پیدا کرده اند، گفت: اقتصاد مقاومتی باید مورد بررسی و تفکر قرار گیرد. در سال گذشته ۱۵ طرح کلان اقتصاد مقاومتی مطرح شده که چهار طرح به وزارت علوم تحویل داده شده که دو طرح از ۴ طرح در حوزه آموزش بوده است.

دکترشریعتی نیاسر افزود: یکی از این طرح ها راهکارهای پیاده سازی طرح های آموزش عالی و دیگری رساندن پنج دانشگاه کشور به تراز بین المللی است وتراز بین المللی از دید ما دانشگاه هایی است که جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امروز پس از تلاش هایی که در دهه های گذشته شده است تراز دانشگاه های ما بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ است. تا سال ۱۴۰۴ می توانیم دانشگاه های مان را حداقل به تراز مورد نظر برسانیم که دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه هایی است که انتخاب شده تا در این طرح قرار گیرد.

دکترشریعتی نیاسر با بیان اینکه توانمندی ما در جامعه دانشگاهی بسیار بالا است، گفت: امروز در دنیا حرف اول را علم می زند نه سلاح و پول وکشورهایی که به لحاظ علمی پیشرفت کردند و تدبیر حاکمیت داشته اند در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و قدرتمند هستند.

وی با اشاره دستاوردهای برجام گفت: در بخش برجام نیز تیم مذاکره کننده بسیار خوب به موضوع ورود پیدا کرد، اما پشتیبان این موفقیت توان علمی ما بوده است. اگر توان علمی نداشتیم این مذاکرات به این میزان قدرتمند پیش نمی رفت. به همین دلیل است که بسیاری از گرایش های بین رشته ای در اولویت های ما قرار دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه گفت: در سه سال گذشته در حوزه بین رشته ای ۷۱ مجوز ازسوی وزارت علوم صادر شده و باورمان این است که دانشجویان با هم افزایی و هم فکری توفیقات بسیار خوبی را در عرصه آموزش عالی باید کسب کنند.

دکتر شریعتی نیاسر در خصوص وضعیت علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه های سرآمد آموزش عالی است. استان اصفهان سهم قابل توجهی در آموزش عالی کشور دارد به طوری که این استان نزدیک به سیصد هزار دانشجو و ۶۴۰۰ نفر هیئت علمی دارد و بعد از تهران در رتبه دوم است.به همین دلیل نظارت ما به خصوص در بخش های غیر دولتی در چند سال اخیر بسیار جدی شده است.

وی افزود: تقریباً ۲۲ درصد دانشجویان اصفهان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند. دانشگاه اصفهان با ۱۵ هزار دانشجو و نزدیک به ۷۰۰ عضو هیئت علمی سهم بسیار موثری در استان و حتی منطقه دارد.

وی با اشاره به گفته یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر اینکه ۳۵ درصد از فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند، گفت: این آمار غلط است. آمار بیکاری در سطح جامعه نزدیک به ۱۲ درصد و در دانشجویان نزدیک به ۱۸ درصد است.