به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در گردهمایی مدیران کل استان های کشور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی، پیچیدگی، فراوانی و مزمن بودن مسائل این وزارتخانه اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آموزش وپرورش گرفتار تغییرات آنی، مقطعی، مطالعه نشده و غیرواقع بینانه بوده و در طول این مدت تغییرات ساختاری، اداری و محتوایی که صورت گرفته موجب رضایتمندی مسئولان نظام، مدیران مدارس، اولیای دانش آموزان و نخبگان جامعه قرار نگرفته است به گونه ای که می توان گفت، علی رغم همه تلاش های  صورت گرفته نگاه به آموزش و پرورش، انتقادی درباره همه چیز و علیه همه است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تغییر در نگرش و شیوه ها خاطرنشان کرد: اصل تغییر هم براساس اصول اعتقادی و هم بر پایه واقعیت های تجربی و تحولات جهانی دغدغه ای ارزشمند است.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به نقش محوری« مدرسه» در برنامه های اعلامی به مجلس شورای اسلامی افزود: مدرسه به عنوان اصلی ترین کانون آموزش و پرورش و مهمترین واحد تاثیر گذار برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و توسعه محور و زیربنای توسعه پایدار است واگر می خواهیم در ایفای این نقش موفق باشیم نیازمند ایجاد تحول در آن هستیم.

وی با بیان این که تغییر و تحول باید چابک سازی  سازمانی همراه باشد تصریح کرد: معتقدم محور شدن مدرسه و ایجاد این تغییر از طریق چابک سازی نظام آموزش و پرورش ممکن است و باید این اصل در کانون رویکردها، سیاست ها و برنامه های این وزارتخانه قرار گیرد.

دانش آشتیانی با انتقاد از سیطره امر «آموزش» بر امر « پرورشو مهارت های زندگی» گفت: امروزه مدارس ما در سیطره «آموزش» قرار دارند و امر « پرورش» به دلایل مختلف به حاشیه رانده شده و مدرسه های مابیش از آن که محل زندگی و یادگرفتن مهارت هایی برای خوب زندگی کردن باشند تبدیل به محل انباشت اطلاعات و تربیت افرادی حافظه محور به جای انسان هایی خلاق شده است و بدون تردید تحول در مدرسه و تربیت انسانی توسعه محور از طریق سیطره ی‌آموزش بر پرورش ممکن نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه باید تلاش کنیم «پرورش» بر «آموزش» سیطره یابد و فعالیت های مهارتی و پرورشی در مدرسه ها پررنگ تر شود زیرا مدرسه ها و دانش آموزان نیازمند رهایی از سیطره کتاب های درسی و حافظه محوری وکثرت امور آموزشی هستند و باید با پرداختن به مسائل تربیتی و پرورشی و مهارت های زندگی کمک کنیم تا مدارس از نشاط، شادابی و جذابیت لازم هم برای معلم و هم برای دانش آموز برخوردار شوند.

وی با بیان این که باید تعلیم و تربیت به یک گفتمان ملی و یک مسئله مهم درذهن و ضمیر مسئولان و مردم تبدیل شود، اظهار کرد: دست یاری  به سوی اصحاب رسانه، نفوذ مندان، صاحب نظران و ذی ربطان و ذی نفعان برای ایجاد این گفتمان درازمی کنم.

دانش آشتیانی داشتن یک زندگی منطقی، سالم، هدفمند، انعطاف پذیر، مسئولانه و دیندارانه و مبتنی برآموزه های وحیانی را انتظار نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران از خروجی های خود عنوان کرد و افزود: واقع بینانه باید گفت در بسیاری از موارد در فارغ‌التحصیلان نظام آموزش و پرورش ما این ویژگی ها به شکل مطلوب دیده نمی شود که یکی از دلایل مهم آن غفلت از موضوع مهمی به نام «مهارت های زندگی» است .

وزیر آموزش وپرورش با بیان این که اگر باور داریم نگاه نو و واقع بینانه برای دستگاه تعلیم و تربیت یک ضرورت است؛ باید به این دو پرسش هم پاسخ دهیم که: چه کسی مدرسه را اداره می کند؟ چه کسانی از مدرسه به عنوان آخرین حلقه نهاد آموزش و پرورش  نفع می برنند تصریح کرد: در پاسخ به سوال اول باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر دولت، تنها اداره کننده مدرسه نیست بلکه خانواده ها، نهادهای مدنی و نهادهای عمومی سهم بزرگی از اداره مدرسه را به عهده دارند و لازم است به چگونگی همکاری و همراهی این بخش ها با یکدیگرتوجه ویژه داشته باشیم و با جلب مشارکت عمومی تسهیل گر هماهنگی و همکاری بین دولت و خانواده و جامعه باشیم تا هریک خود را جزایر جدا از هم و یا متعارض تصور نکنند.

وی با بیان این که بخش های مختلفی ازنظام آموزش و پرورش نفع می برند افزود: یکی از بخش هایی که بیشترین نفع را از آموزش و پرورش می برد بازار سیاه آموزش است؛ بخشی که به جای کمک  به «پرورش خلاقیت» و «پیشبرد برنامه های توسعه از طریق هدایت استعدادها» این منابع ارزشمند را به سوی گرفتن صرف مدرک، قبولی در کنکور، استهلال منابع و حتی گسترش فساد آموزشی و اجتماعی می کشاند.

دانش آشتیانی درباره این که چه کسانی از این وضعیت آموزش و پرورش ضرر می کنند عنوان کرد: یک گروه از کسانی که از این شیوه آموزش و پرورش ضرر می کنند خود دانش آموزان هستند که به جای انسان «تام » تبدیل به انسانی «مثله شده» می شوند.

عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد: گروه دوم خانواده ها هستند که به تنهایی عهده دار تربیت فرزندان می شوند و حتی بیشترین زیان مالی را در آموزش فرزندان متقبل می شوند و در آن حاکمیت و دولت هستندکه نیروهای جوان با حافظه قوی با انباشت دانش، ولی فاقد مهارت، خلاقیت و ناتوان در کارآفرینی را، تحویل می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینجاست که ما می گوییم حق دانش آموز، حق خانواده، حق جامعه، حق حاکمیت بر دوش نظامی قرار می گیرد که چابک نیست، انعطاف پذیر نیست، مبانی استوار ندارد و گرفتار توهم و خیال پردازی غیرواقعی است و به همین خاطر باید تغییر را از مدرسه شروع کرد و به حقوق دانش آموزان و معلمان احترام گذاشت. 

وزیرآموزش و پرورش با تاکید برحق هویت و کرامت و احترام به حقوق فردی و اجتماعی دانش آموز اظهار کرد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش، آماده سازی دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های فعال اجتماعی، مشارکت‌جویی و مشارکت پذیری در جامعه است و از معلمان می خواهم به حقوق اساسی دانش آموز مانند حق آزادی بیان و مصونیت پس از بیان، حق مصون ماندن از تعارضات جسمی و روانی و حق تناسب محیط آموزش با فعالیت های آموزشی اهتمام داشته باشند .

دانش آشتیانی  تاکید کرد: دانش آموزان دارای حق شادی و حق برخورداری از مدارس شاداب و ایمن هستند و حق دارند با اصول حفاظت از محیط زیست و استفاده بهتر از منابع طبیعی آشنا شوند وپرسشگر و نقاد تربیت شوند .

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: معلمان ما حق دارند از هویت، منزلت و جایگاه شایسته و متناسب با شأن معلمی در جامعه برخوردار باشند وباید کمک کنیم تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جامعه معلمی به دور از دل مردگی، سرزنده و با انگیزه باشد وازطرف دانش آموزان، اولیا و رسانه ها مورد احترام و اکرام قرار بگیرند.